فیلم کوتاه فستیوال تورنتو مهناز افشار آرشيا شكيبائيان بهرام رادان جشنواره حامد بهداد
در ادامه عکس هایي از اختتاميه + پوستر جشنواره را ملاحضه خواهید فرمود. عکسهایی از مهناز افشار ، بهرام رادان ، حامد بهداد و سایر هنرمندان سرشناس ایرانی در ادامه...
اين جشنواره از 6 تا 12 نوامبر در تورنتو كانادا سالن امپاير تئاتر برگزار شد و 115 فيلم كوتاه ساخته جوانان ايراني در بخشهاي مختلف اين جشنواره به نمايش درآمد. اين جشنواره شامل بخشهايي چون داستاني، مستند، انيميشن، جلوههايي از سرزمين زيباي ما و تجربي بود و براي تماشاگران ايراني مقيم تورنتو بسيار تازگي داشتند. دبير جشنواره در گفتوگو با نشريات كانادائي به اين موضوع اشاره كرد كه مخاطبان سينماي ايران در كانادا عادت به تماشاي فيلمهاي كوتاه ايراني نداشتند ولي اين جشنواره گام مهمي در ايجاد بستر مناسب و همچنين تغيير ذائقه تماشاگر كانادائي و ايراني برداشته است. اين جشنواره جلسه پرسش و پاسخي را در سالن شماره 2 سينماي امپاير تئاتر با حضور 300 تماشاگر و هيات داوران برگزار كرد، كه در اين جلسه «حامد بهداد»، «بهرام رادان»، «محمدرضا عرب»، «شاهرخ بحرالعلومي»، «مهناز افشار» به سوالات تماشاگران پاسخ دادند.
در اين جلسه كه مدت 2 ساعت به طول انجاميد، مهناز افشار در خصوص ورود جوانان به سينما صحبت كرد و برنامههاي امروز سينما و متوليانش را در جهت جذب استعدادها و ورود به سينما موثر و مفيد دانست. «بهرام رادان» در پاسخ تماشاگري كه پرسيد، چرا سينماي ايران تم فقر و زندگيهاي فقيرانه را در فيلمهاي مختلف تكرار ميكند، گفت: بنده با طرح اين سوال موافق نيستم، بلكه فكر ميكنم هنرمند اجازه دارد و آزاد است كه از پيرامون خود دستمايههايي را استفاده كند و در داستان قرار دهد. ما امروزه در سينماي كشورمان فيلمهاي مختلف داريم و بسياري از فيلمها در پايتخت و يا شمال شهر تهران ساخته ميشوند و در برگيرنده زندگي شهري و مسائل آن هستند.
از «حامد بهداد» پرسيده شد چرا بازي تئاتر، سينما و تلويزيون با هم متفاوت است. بهداد به تشريح تفاوتهاي بازيگري در تئاتر، سينما و تلويزيون پرداخت و اين سه مديوم را به لحاظ تكنيكي از هم تفكيك كرد.
از «محمدرضا عرب» پرسيده شد، فيلمسازان فيلمهاي كوتاه چگونه ميتوانند به سينماي حرفهاي راه پيدا كنند و يا چگونه ميتوانند در سينماي حرفهاي، فيلمهاي موفق كوتاه قبلي خود را به عنوان پشتوانه قرار دهند؟
محمدرضا عرب به تشريح جايگاه سينماي كوتاه ايران و توفيقات فيلم كوتاه ايراني در جهان پرداخت و يادآور شد امروز بستر مناسبي فراهم است كه در دنياي آكنده از تكنولوژي مدرنيته، جوانان بتوانند در هر كجاي دنيا با سينما ارتباط برقرار كنند و آثار خود را خلق كنند، سينماي كوتاه بسيار پشتوانه خوبي براي سينماي حرفهاي ميتواند باشد. از شاهرخ بحرالعلومي پرسيده شد معيار انتخاب فيلمهاي كوتاه اين جشنواره چه بوده است و اساساً اين جشنواره از كجا شكل گرفت؟
بحرالعلومي يادآور شد كه مدير اجرايي اين جشنواره الناز فرزادمهر هستند و انتخاب فيلمها و آثار توسط كميته انتخاب زير نظر كميته اجرايي صورت گرفته است. بنده هيچ نقشي به عنوان دبير جشنواره در انتخاب فيلمها نداشتم، بلكه صرفا توصيههايي را به گروه انتخاب كه شامل جوانان مستعد و فيلمساز و دستاندركار سينما بودند، ارائه كردم كه مجذوب اسامي خاص نشوند و آثار را فارغ از نام سازنده نگاه كنند و با معيارهاي مهمي كه براي اين جشنواره مهم است، بسنجند. مهمترين اين معيارها، ساخت فيلم كوتاه به عنوان فيلم كوتاه بوده است نه تقليد از سينماي حرفهاي و فيلم بلند، فرزادمهر و هيات انتخاب از ميان 380 فيلم كوتاه، مستند، داستاني، انيميشن و چشمانداز، 115 فيلم انتخاب كردند كه در جدول ميبينيد. خبرنگار يكي از نشريات كانادايي از دبير جشنواره پرسيد فيلمهاي بلندي كه در جشنواره حضور دارند چرا در بخش مسابقه نيستند؟
شاهرخ بحرالعلومي در جواب گفت: اين جشنواره، جشنواره فيلمهاي كوتاه ايراني است اما به دليل درخواست بيش از اندازه هموطنان عزيز ما، 7 فيلم سينمايي را هم در بخش آزاد قرار داديم تا پايان هر شب هموطنان عزيز بتوانند فيلم بلند هم ببينند. از محمدرضا عرب پرسيده شد چرا افغانستان را براي ساخت فيلم اولش انتخاب كرده است؟
عرب در پاسخ گفت: شكلگيري درام وابسته به لوكيشن خاصي نيست بلكه عناصر اصلي شكلگيري درام را طلب ميكند. اين قصه با همه واقعي و موضوع روز بودنش در آن سرزمين و سرزمين ما بسيار اتفاق افتاده و هنوز برادران و خواهران افغاني ما در سرزمين ما زندگي ميكنند و سالهاست كه ما با آنها در تعامل هستيم. من خودم را نسبت به اين عزيزان در خصوص حمله 11 سپتامبر مسئول ميديدم و دوست داشتم به عنوان بازيگر به جاي فيلمسازي در بالاي شهر تهران با دوربين خود به ميان طالبان بروم و 100 روز با سختي فراوان اين فيلم را بسازم. يكي از تماشاگران كه دكتر دندانپزشك بود (دكتر بيرجندي) از ميان تماشاگران بلند شد و عرب و فضاي شاعرانه فيلم آخرين ملكه زمين را تحسين كرد و گفت: هيچ هنري به اندازه سينما ما ايرانيان خارج از كشور را به هم نزديك نميكند. مهم اين نيست كه اين فيلم در كجا ساخته شده، مهم اين است كه تمام عناصر و جزئيات فرهنگ مسلمانان و ايرانيان را در خود دارد. خبرنگار نشريه كانادايي ايران از محمدرضا عرب پرسيد چرا كارخانه حناسازي را در فيلم انتخاب كرديد، شاهرخ بحرالعلومي در پاسخ به اين سوال گفت: اين نوعي تضاد زيبا در زندگي پرسوناژ اصلي فيلم است چون حنا، وسيله بزك و آرايش و پيرايش مردان و زنان است. مهناز افشار در پاسخ به سوالي كه چرا فيلمهاي شما در ايران سانسور ميشود، گفت در همه جاي دنيا سانسور وجود دارد اما اين مربوط به همه فيلمها نميشود. ما قوانين سينماي سرزمينمان را پذيرفتيم و با اين قوانين كار ميكنيم و بايد به قانون احترام بگذاريم.
** حاشيههاي مراسم اختتاميه
*مراسم اختتاميه جشنواره از ساعت 19:45 تا ساعت 21:30 ادامه داشت و علاوه بر اهداي جوايز و معرفي برگزيدگان جشنواره، مراسم تقدير از يك عمر فعاليت هنري آرشاك قوكاسيان دوبلور قديمي سينما برگزار شد و اين هنرمند قديمي هنگام دريافت جايزه خود از بهرام رادان به اين نكته اشاره كرد كه 30 سال اخير افتخارات بسياري در جهان براي سينماي ايران كسب كرده كه در هيچ دورهاي در ايران چنين توفيقاتي حاصل نشده است. دلم براي ايران تنگ شده و افتخار ميكنم كه از دست بهرام رادان جايزه ميگيرم و از شاهرخ بحرالعلومي و پرشيافيلم تشكر ميكنم كه اين شب را براي من فراموش نشدني ساختند.
* آرشيا شكيبائيان براي دريافت جايزه ويژه هيأت داوران به روي صحنه صدا زده شد كه مادرش به جاي او جايزه را دريافت كرد و اشاره كرد آرشيا 2 شب قبل پدرش را از دست داده و براي خاكسپاري پدر به ايران رفته است.
* شاهرخ بحرالعلومي اسپانسرها و داوران و عوامل جشنواره را روي صحنه صدا زد تا عكس يادگاري گرفته شود.
* در آغاز مراسم، شاهرخ بحرالعلومي براي امير قويدل كارگردان فقيد سينماي ايران 1 دقيقه سكوت اعلام كرد.
* دبير جشنواره در بيانيه خود اعلام كرد: اگر اعتقاد به خداي يگانه و عشق به سرزمين و زادگاه و خدمت به هنر و فرهنگ شريف ايران عزيز جرم باشد ما به شدت مجرميم.
* تماشاگران پس از تظاهرات ساعت 17:20 دقيقه مخالفان اندك جشنواره به پاس دلجويي از هنرمندان با شاخههاي گل و هداياي مختلف از زحمات شبانهروزي پرشيافيلم و همكارانش تشكر كردند و ميز جشنواره در داخل سينما را گلباران كردند.
* جهانگير الماسي در سخنراني خود، روز قبل از افتتاحيه اين جشنواره را يك جريان اثرگذار و فرهنگساز ناميد و يادآوري كرد كه نام ايران بر هر چيز ديگري احترام دارد و مقدمتر است و ايجاب ميكند ايرانيان بيش از پيش همراه فرهنگ و مفاهيم فرهنگ و هنري سرزمين خود باشند.
* در پايان اين مراسم فيلم كوتاه «ماتيك» به كارگرداني «پيمان معادي» و تهيهكنندگي مركز گسترش سينماي تجربي به مدت 30 دقيقه براي تماشاگران اكران شد كه با تشويق حاضران همراه بود.
در اين جلسه كه مدت 2 ساعت به طول انجاميد، مهناز افشار در خصوص ورود جوانان به سينما صحبت كرد و برنامههاي امروز سينما و متوليانش را در جهت جذب استعدادها و ورود به سينما موثر و مفيد دانست. «بهرام رادان» در پاسخ تماشاگري كه پرسيد، چرا سينماي ايران تم فقر و زندگيهاي فقيرانه را در فيلمهاي مختلف تكرار ميكند، گفت: بنده با طرح اين سوال موافق نيستم، بلكه فكر ميكنم هنرمند اجازه دارد و آزاد است كه از پيرامون خود دستمايههايي را استفاده كند و در داستان قرار دهد. ما امروزه در سينماي كشورمان فيلمهاي مختلف داريم و بسياري از فيلمها در پايتخت و يا شمال شهر تهران ساخته ميشوند و در برگيرنده زندگي شهري و مسائل آن هستند.
از «حامد بهداد» پرسيده شد چرا بازي تئاتر، سينما و تلويزيون با هم متفاوت است. بهداد به تشريح تفاوتهاي بازيگري در تئاتر، سينما و تلويزيون پرداخت و اين سه مديوم را به لحاظ تكنيكي از هم تفكيك كرد.
از «محمدرضا عرب» پرسيده شد، فيلمسازان فيلمهاي كوتاه چگونه ميتوانند به سينماي حرفهاي راه پيدا كنند و يا چگونه ميتوانند در سينماي حرفهاي، فيلمهاي موفق كوتاه قبلي خود را به عنوان پشتوانه قرار دهند؟
محمدرضا عرب به تشريح جايگاه سينماي كوتاه ايران و توفيقات فيلم كوتاه ايراني در جهان پرداخت و يادآور شد امروز بستر مناسبي فراهم است كه در دنياي آكنده از تكنولوژي مدرنيته، جوانان بتوانند در هر كجاي دنيا با سينما ارتباط برقرار كنند و آثار خود را خلق كنند، سينماي كوتاه بسيار پشتوانه خوبي براي سينماي حرفهاي ميتواند باشد. از شاهرخ بحرالعلومي پرسيده شد معيار انتخاب فيلمهاي كوتاه اين جشنواره چه بوده است و اساساً اين جشنواره از كجا شكل گرفت؟
بحرالعلومي يادآور شد كه مدير اجرايي اين جشنواره الناز فرزادمهر هستند و انتخاب فيلمها و آثار توسط كميته انتخاب زير نظر كميته اجرايي صورت گرفته است. بنده هيچ نقشي به عنوان دبير جشنواره در انتخاب فيلمها نداشتم، بلكه صرفا توصيههايي را به گروه انتخاب كه شامل جوانان مستعد و فيلمساز و دستاندركار سينما بودند، ارائه كردم كه مجذوب اسامي خاص نشوند و آثار را فارغ از نام سازنده نگاه كنند و با معيارهاي مهمي كه براي اين جشنواره مهم است، بسنجند. مهمترين اين معيارها، ساخت فيلم كوتاه به عنوان فيلم كوتاه بوده است نه تقليد از سينماي حرفهاي و فيلم بلند، فرزادمهر و هيات انتخاب از ميان 380 فيلم كوتاه، مستند، داستاني، انيميشن و چشمانداز، 115 فيلم انتخاب كردند كه در جدول ميبينيد. خبرنگار يكي از نشريات كانادايي از دبير جشنواره پرسيد فيلمهاي بلندي كه در جشنواره حضور دارند چرا در بخش مسابقه نيستند؟
شاهرخ بحرالعلومي در جواب گفت: اين جشنواره، جشنواره فيلمهاي كوتاه ايراني است اما به دليل درخواست بيش از اندازه هموطنان عزيز ما، 7 فيلم سينمايي را هم در بخش آزاد قرار داديم تا پايان هر شب هموطنان عزيز بتوانند فيلم بلند هم ببينند. از محمدرضا عرب پرسيده شد چرا افغانستان را براي ساخت فيلم اولش انتخاب كرده است؟
عرب در پاسخ گفت: شكلگيري درام وابسته به لوكيشن خاصي نيست بلكه عناصر اصلي شكلگيري درام را طلب ميكند. اين قصه با همه واقعي و موضوع روز بودنش در آن سرزمين و سرزمين ما بسيار اتفاق افتاده و هنوز برادران و خواهران افغاني ما در سرزمين ما زندگي ميكنند و سالهاست كه ما با آنها در تعامل هستيم. من خودم را نسبت به اين عزيزان در خصوص حمله 11 سپتامبر مسئول ميديدم و دوست داشتم به عنوان بازيگر به جاي فيلمسازي در بالاي شهر تهران با دوربين خود به ميان طالبان بروم و 100 روز با سختي فراوان اين فيلم را بسازم. يكي از تماشاگران كه دكتر دندانپزشك بود (دكتر بيرجندي) از ميان تماشاگران بلند شد و عرب و فضاي شاعرانه فيلم آخرين ملكه زمين را تحسين كرد و گفت: هيچ هنري به اندازه سينما ما ايرانيان خارج از كشور را به هم نزديك نميكند. مهم اين نيست كه اين فيلم در كجا ساخته شده، مهم اين است كه تمام عناصر و جزئيات فرهنگ مسلمانان و ايرانيان را در خود دارد. خبرنگار نشريه كانادايي ايران از محمدرضا عرب پرسيد چرا كارخانه حناسازي را در فيلم انتخاب كرديد، شاهرخ بحرالعلومي در پاسخ به اين سوال گفت: اين نوعي تضاد زيبا در زندگي پرسوناژ اصلي فيلم است چون حنا، وسيله بزك و آرايش و پيرايش مردان و زنان است. مهناز افشار در پاسخ به سوالي كه چرا فيلمهاي شما در ايران سانسور ميشود، گفت در همه جاي دنيا سانسور وجود دارد اما اين مربوط به همه فيلمها نميشود. ما قوانين سينماي سرزمينمان را پذيرفتيم و با اين قوانين كار ميكنيم و بايد به قانون احترام بگذاريم.
** حاشيههاي مراسم اختتاميه
*مراسم اختتاميه جشنواره از ساعت 19:45 تا ساعت 21:30 ادامه داشت و علاوه بر اهداي جوايز و معرفي برگزيدگان جشنواره، مراسم تقدير از يك عمر فعاليت هنري آرشاك قوكاسيان دوبلور قديمي سينما برگزار شد و اين هنرمند قديمي هنگام دريافت جايزه خود از بهرام رادان به اين نكته اشاره كرد كه 30 سال اخير افتخارات بسياري در جهان براي سينماي ايران كسب كرده كه در هيچ دورهاي در ايران چنين توفيقاتي حاصل نشده است. دلم براي ايران تنگ شده و افتخار ميكنم كه از دست بهرام رادان جايزه ميگيرم و از شاهرخ بحرالعلومي و پرشيافيلم تشكر ميكنم كه اين شب را براي من فراموش نشدني ساختند.
* آرشيا شكيبائيان براي دريافت جايزه ويژه هيأت داوران به روي صحنه صدا زده شد كه مادرش به جاي او جايزه را دريافت كرد و اشاره كرد آرشيا 2 شب قبل پدرش را از دست داده و براي خاكسپاري پدر به ايران رفته است.
* شاهرخ بحرالعلومي اسپانسرها و داوران و عوامل جشنواره را روي صحنه صدا زد تا عكس يادگاري گرفته شود.
* در آغاز مراسم، شاهرخ بحرالعلومي براي امير قويدل كارگردان فقيد سينماي ايران 1 دقيقه سكوت اعلام كرد.
* دبير جشنواره در بيانيه خود اعلام كرد: اگر اعتقاد به خداي يگانه و عشق به سرزمين و زادگاه و خدمت به هنر و فرهنگ شريف ايران عزيز جرم باشد ما به شدت مجرميم.
* تماشاگران پس از تظاهرات ساعت 17:20 دقيقه مخالفان اندك جشنواره به پاس دلجويي از هنرمندان با شاخههاي گل و هداياي مختلف از زحمات شبانهروزي پرشيافيلم و همكارانش تشكر كردند و ميز جشنواره در داخل سينما را گلباران كردند.
* جهانگير الماسي در سخنراني خود، روز قبل از افتتاحيه اين جشنواره را يك جريان اثرگذار و فرهنگساز ناميد و يادآوري كرد كه نام ايران بر هر چيز ديگري احترام دارد و مقدمتر است و ايجاب ميكند ايرانيان بيش از پيش همراه فرهنگ و مفاهيم فرهنگ و هنري سرزمين خود باشند.
* در پايان اين مراسم فيلم كوتاه «ماتيك» به كارگرداني «پيمان معادي» و تهيهكنندگي مركز گسترش سينماي تجربي به مدت 30 دقيقه براي تماشاگران اكران شد كه با تشويق حاضران همراه بود.
برچسبها: تصاویر فستیوال فيلم كوتاه تورنتو
0 نظر:
ارسال یک نظر
اشتراک در نظرات پیام [Atom]
<< صفحهٔ اصلی